Organizator:

Poznań sercem branży spożywczej

Podziel się

Dzisiejszy dzień na targach POLAGRA obfitował w rozmowy na stoiskach.

Już od godz. 10.00 pawilon nr 5 z ekspozycją żywności i technologii dla branży spożywczej z minuty na minutę zapełniał się gośćmi i co najważniejsze, jak podkreślają wystawcy targów, byli to przedstawiciele branży zainteresowani nawiązaniem współpracy, często poszukujący konkretnych produktów czy rozwiązań. Na stoiskach było więc gwarno, prowadzone były pokazy i degustacje wybornych produktów spożywczych.

<< GALERIA ZDJĘĆ >>

Dziś też odbyła się pierwsza edycja Polagra Export Meeting. Spotkanie otworzył Filip Bittner, wiceprezes zarządu Grupy MTP podkreślając, że eksport żywności jest ważnym elementem napędowym polskiej gospodarki, więc na POLAGRZE nie może zabraknąć rozmów na temat działań proeksportowych.

Wstępem do rozmów na temat przyszłości polskiego eksportu był krótki wykład dr hab. Iwony Szczepaniak z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, która pokreśliła, że eksport polskiej żywności wykazuje cały czas tendencję wzrostową. Zaproszony do rozmowy Andrzej Szumowski, Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka zgodził się z tym stwierdzeniem, ale zauważył, że aby utrzymać ten trend polscy przedsiębiorcy muszą szukać nowych rynków zbytu. Z kolei Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso zauważył, że istotne jest, by branża spożywcza nadążała za trendami europejskimi, bo o ile kilkanaście lat temu konsument patrzył na bezpieczeństwo żywności, później na jej jakość, to dziś jest to standardem i klienci szukają innych wartości np. zero emisyjność przy produkcji żywności.

W dalszej części kongresu dr hab. Karolina Pawlak z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu podsumowała wnioski na temat rynków perspektywicznych eksportu polskiej żywności, wymieniając wśród nich kraje Azji i Bliskiego Wschodu, a także Afryki i Ameryki Południowej. Wśród zagrożeń dla handlu zagranicznego żywnością wymieniła m.in. wzrost cen produktów rolnych, ograniczenia w sektorze HoReCa, czy wzrost barier pozataryfowych.

Zaproszenie do udziału w kongresie eksperci podkreślili także istotę tworzenia marki polskiej żywności. Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich zaznaczył, że budowanie marki polskiej żywności to najważniejszy element w eksporcie, choć jest to proces trwający lata i  kosztowny. Wskazał też, że od kilku lat resort rolnictwa prowadzi prace w tym kierunku, a wsparciem są także fundusze jak np. Fundusz Promocji Produktów Rolno-Spożywczych, które promują produkt polski.

Drugi dzień targów POLAGRA to także ciąg dalszy zmagań w konkursie Master Baker – tym razem w kategoriach Koła Gospodyń Wiejskich i uczniowie. Z kolei w strefie Master Class Show inspirował dziś Paweł Salamon, zwycięzca Kulinarnego Pucharu Polski 2016.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z drugiego dnia targów.