Organizator:

Inflacja nie załamuje konsumentów. Oto listopadowy barometr nastrojów

Podziel się

Pomimo utrzymującej się dwucyfrowej inflacji i wbrew pesymistycznym prognozom dla gospodarki nastroje wśród polskich konsumentów pozostają na stabilnym, choć wciąż niskim poziomie – informują Wiadomości Handlowe, powołujące się na Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK.

Poprawę wskaźników widać w całej Unii Europejskiej, gdzie barometr po raz pierwszy od wielu miesięcy mocno odbił w górę.

Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK ilustruje aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich. W listopadzie 2022 r. wyniósł -19,4 i wzrósł o 0,7 p.p. w stosunku do poprzedniego miesiąca.

„Polacy gorzej niż przed miesiącem oceniali aktualną sytuację gospodarczo-ekonomiczną, zarówno w kontekście całego kraju, jak i domowych budżetów. Z nieco większym optymizmem spoglądali za to w przyszłość” – informują Wiadomości Handlowe.

- Sytuacja w gospodarce i w portfelach Polaków robi się trudna, ale na szczęście nastroje nie uległy pogorszeniu. Przed dalszym spadkiem wskaźników zatrzymują nas m.in. nieznaczne wzmocnienie złotówki względem euro i dolara, brak kolejnych podwyżek stóp procentowych oraz bliskość Świąt, które zawsze wywołują w nas optymistyczny, pozytywny nastrój – mówi, cytowana przez portal Barbara Lewicka, Senior Director Marketing & Consumer Intelligence w GfK.

Ekspertka wskazuje zmiany w zachowaniu podczas zakupów. Polacy zaciskają pasa lub rezygnacją z niektórych kategorii zakupów, głównie dóbr luksusowych i tych, nie stanowiących produktów pierwszej potrzeby. – Jest skromniej, ale zdecydowanie nie jest to czas zakupowej paniki i gwałtownej zmiany nastawienia – stwierdza Lewicka i dodaje, że cała branża handlowa „z uwagą i niepokojem” wyczekuje pierwszego i drugiego kwartału przyszłego roku.

Źródło: Wiadomości Handlowe