Organizator:

Rynek HoReCa się zmienia. Oto perspektywy na pięć lat

Podziel się

Wartość rynku HoReCa w Polsce w 2024 r. wzrośnie o 8,4 proc. w stosunku do roku ubiegłego - wynika z raportu „Rynek HoReCa w Polsce 2024”, opublikowanego przez firmę PMR Market Experts. Restauracje, stanowiące największą część rynku, będą stopniowo ustępować miejsca cateringowi indywidualnemu. W krajobrazie gastronomii mocno „namiesza” pokolenie Z.

Analiza rynku i prognozy rozwoju przeprowadzone przez firmę PMR Market Experts obejmują lata 2024-2029. Eksperci szacują, że w 2024 r. wartość rynku HoReCa w naszym kraju ma wzrosnąć o 8,4 proc. w stosunku do roku 2023.

Mniej oszczędzamy

Po trudnym czasie, gdy Polki i Polacy deklarowali ograniczenie wydatków (w tym na jedzenie poza domem i zamawianie posiłków), prognozy stają się coraz bardziej optymistyczne. Analitycy obserwują bowiem spadek deklarowanych oszczędności w tego rodzaju wydatkach.

Gorsze wiadomości prognozują restauracjom, które w najbliższych latach mają stopniowo ustępować miejsca cateringowi indywidualnemu oraz gastronomii hotelowej. Obecnie jedzenie na dowóz zamawia niemal połowa Polaków, głównie kobiet.

Pokolenie, które zmieni gastronomię?

Pokolenie Z, stające się coraz ważniejszą grupą konsumentów, zamiast dań kuchni polskiej, chętniej wybiera kuchnię amerykańską. Kawę zamienia na napoje gazowane. Osoby urodzone po 1995 roku częściej niż do restauracji chodzą do barów szybkiej obsługi oraz pizzerii.

O ich wyborach często decyduje oceny i opinie na Google i zadnie vlogerów i influencerów kulinarnych.

Chętnie sięgają po produkty ciepłe i zimne przekąski, jak hotdogi, zapiekanki, gotowe dania czy drożdżówki oraz przygotowywane na miejscu napoje (food-to-go). Niepokojące jest, że aż 40 proc. „zetek” uważa produkty typu food-to-go za pełnowartościowe posiłki, które mogą zastąpić posiłki zjedzone w lokalu gastronomicznym.

Źródło: bankier.pl

Zapytaj o ofertę dla HoReCa Zostań wystawcą HoReCa