Żywność wysokiej jakości na stadionie narodowym
Czym jest produkt spożywczy wysokiej jakości? Dlaczego warto certyfikować takie produkty? Co taki znak daje konsumentom i producentom? Tego mogli dowiedzieć się uczestnicy I Festiwalu Żywności Wysokiej Jakości #KupujŚwiadomie, który 24 i 25 czerwca odbył się na stadionie PGE Narodowy. Specjalną strefę funduszy promocji produktów rolno-spożywczych stworzyło Stowarzyszenie Polska Ekologia.
Patriotyzm konsumencki to w Polsce silny trend. Wśród 10 krajów Unii Europejskiej z najsilniejszymi gospodarkami, równie silny odnotowywany jest tylko w Hiszpanii. Wzmocnienie patriotyzmu konsumenckiego było jednym z celów I Festiwalu Żywności Wysokiej Jakości #KupujŚwiadomie. Przez dwa dni na stadionie PGE Narodowy tysiące zwiedzających mogło na własnych podniebieniach przekonać się o jakości polskich produktów spożywczych.
Fundusze promują polską żywność
O promocję tych produktów, a tym samym polskich producentów, dostawców dbają fundusze promocji produktów rolno-spożywczych. By przybliżyć ich ideę, cele, zadania i sposoby działania, Stowarzyszenie Polska Ekologia realizowała projekt „Wielofunduszowa Promocja Żywności Wysokiej Jakości”, którego wykonawcą była Grupa MTP.
Przez dwa dni odbyło się aż 14 degustacji, prowadzonych przez znakomitych kucharzy. Kilka tysięcy osób, które odwiedziły strefę promocji funduszy, degustowało zimne przekąski, rosół, kaszę z grzybami, karczek, naleśniki, drożdżówki, kanapki ze smalcem, chłodnik, kaszanka, boczek i jagnięcinę. Na degustację zawitali też goście, m.in. Robert Telus, minister rolnictwa i rozwoju wsi oraz jego zastępcy w tym resorcie: Rafał Romanowski i Krzysztof Ciecióra oraz przedstawiciele Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
O zadaniach funduszy wypowiadali się do kamery ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci. Uczestnicy festiwalu dowiedzieli się o celach funduszy także ze specjalnie przygotowanych folderów, szczegółowo opisujących zasady pozyskiwania środków i wysokości wsparcia, które fundusze udzieliły w ostatnich pięciu latach.
Animacje i spotkania
Czas zagospodarowano również najmłodszym – czyli przyszłym konsumentom, którzy już za kilka lat zaczną podejmować decyzje zakupowe. Dzieci pozwały zapachy i smaki wysokojakościowych produktów spożywczych, dowiedziały się z czego powstaje dobre pieczywo oraz dlaczego powinny jeść jak najwięcej warzyw i owoców. Strefa animacji została podzielona na część klientów sklepu spożywczego oraz część kuchenną. O atrakcje zadbali profesjonalni animatorzy, rozdający uczestnikom warsztatów pamiątkowe czapeczki.
Goście festiwalu i strefy „Wielofunduszowej Promocji Żywności Wysokiej Jakości” mogli odwiedzić ponad setkę stoisk polskich producentów i bezpośrednio u nich spróbować m.in. mięsa i wędlin, chlebów, serów, olejów, grzybów, kwasów chlebowych i wielu, wielu innych pysznych produktów.
Merytorycznie o polskich produktach
Promocja żywności wysokiej jakości to także debaty, w których goście – przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Stowarzyszenia Polska Ekologia oraz izb i stowarzyszeń branżowych – rozmawiali m.in. o znakach jakości, których używanie przez producentów pozwala konsumentom rozpoznać wysokojakościowe produkt i wzmacniać patriotyzm konsumencki. Polki i Polacy deklarują bowiem, że ten aspekt ma dla nich duże znaczenie, ale wyniki badań nie są już tak optymistyczne. Podczas zakupów spożywczych Polscy konsumenci uwzględniają czynnik patriotyzmu konsumenckiego w bardzo zróżnicowanym poziomie, wahającym się od 5 do 50 proc.
Jest to więc element, o który warto dbać, żeby polskie rolnictwo i produkcja produktów spożywczych rozwijały się jak najlepiej. Debatowali także o rzetelnej informacji, która powinna trafiać do konsumentów na temat polskich produktów rolno-spożywczych i miejsca Polski na rynkach europejskim i światowym.